Uw nieuwe hondje en veiligheid

Veiligheid: Veiligheid vinden wij belangrijk. Daarom vindt u hieronder informatie om u goed voor te bereiden op de komst van een nieuw hondje. Want goede informatie voorkomt veel problemen. Uw nieuwe hond komt uit een andere omgeving. Niets is nog vertrouwd bij u. Alles is hem vreemd. Zijn wereldje staat even op zijn kop. En hij/zij zal zelfs terug willen naar het vertrouwde, totdat u en uw huis vertrouwd zijn. Ook zal hij pogingen kunnen ondernemen en kansen pakken om te ontsnappen. Het is belangrijk te weten dat een hond zeker de eerste 10-14 dagen in een vluchtmodus zit. Hij is nog niet vertrouwd of gehecht, ook al lijkt hij rustig aan u te wennen en loopt hij u telkens achterna. Hij heeft nog in zijn koppie dat hij weg wil. Bij bange honden zal dit zeker langer kunnen duren.
Wij adviseren daarom:

• Vervoer uw hond bij voorkeur in een bench als u de hond gaat ophalen en breng de bench naar een afgesloten ruimte alvorens het deurtje te openen om de hond aan te lijnen. Of laat de autodeuren nog dicht tot de hond in de bench is aangelijnd.
  • Doe uw hond onmiddellijk bij aankomst een naamplaatje om met de naam van de hond en uw telefoonnummer.
  • Laat bij angstige honden altijd een lijn aan de halsband, ook binnenshuis. Zo kunt u de hond makkelijker op een rustige manier pakken zonder hem achterna te moeten vangen of dat u bij hem/haar naar een halsband hoeft te graaien. Een lang touw kan ook volstaan.
  • De eerste 10-14 dagen, ook al lijkt de tuin veilig omheind, is het verstandig om hem/haar eerst veilig aangelijnd, samen met u, de tuin te laten verkennen. Controleer uw omheining zorgvuldig alvorens u de stap neemt om hem los te laten in de tuin. De kleinste gaatjes kunnen vluchtroutes zijn en een tuinstoel kan ervoor zorgen dat hij over een omheining kan. Laat uw hond nooit alleen buiten in uw tuin, zonder uw toezicht!
  • Laat uw hond niet uit op drukke plaatsen, laat de hond eerst rustig wennen aan de omgeving. Niet te grote wandelingen, loop vooral in het begin telkens dezelfde kleine stukjes om vertrouwd te raken met de omgeving.
  • Bij het uitlaten: Zorg voor een goed passend tuigje en halsband, laat uw hond dubbel aangelijnd uit. Dus 2 aparte riemen, 1 aan de halsband en de andere aan het tuigje. Doe zo nodig 1 van de riemen om uw heupen, dat mocht u bv vallen of de riem uit de handen glippen, er een andere nog vast zit om uw lichaam. Zie: donatieshop, maar u kunt dit makkelijk zelf creëren met een lange riem. Gebruik liever geen flexlijnen (zo’n uitrolbare lijn met handvat) mocht uw hond namelijk ontsnappen dan hobbelt er zo’n grote klos achter de hond aan waardoor de hond nog meer in paniek raakt. Ook heeft u met deze flexlijnen minder controle over uw hond. Wilt u de hond meer ruimte geven gebruik dan een langere leiband.
  • Pas op als de deurbel gaat! Doe de gangdeur dicht, of breng uw hond eerst in een andere ruimte met de deur dicht voordat u de voordeur opent.
  • Heeft u een kattenluikje? Maak die goed dicht. Honden kunnen ook hieruit ontsnappen. Pas op met geopende ramen in huis of de auto, een hond springt ook uit ramen.
  • Bij zeer angstige honden is het raadzaam een gps tracker om een halsband te doen, die altijd om blijft. Denk niet dat het u niet overkomt dat uw hond vermist raakt, het kan iedereen overkomen. Indien uw hond vermist raakt neem direct contact met ons op. Wij kunnen u hulp bieden.

Als u al deze zaken goed in u opneemt, dan heeft u alle voorzorgmaatregelen genomen voor een veilige omgeving en bent u goed voorbereid op een fijne toekomst samen. En heeft u er een leuk kameraadje voor uw leven bij. Wij houden contact met u, en u mag ten alle tijden contact met ons opnemen. We begeleiden u graag met advies en tips. Vooral in de beginperiode vinden wij begeleiding erg belangrijk. Wij laten het hondje niet los na zijn verhuizing maar blijven levenslang het hondje volgen. U kunt altijd advies vragen bij het opvanggezin of bij de stichting.

MOCHT EEN HONDJE TOCH VERMIST RAKEN NEEM DIRECT CONTACT MET DE STICHTING OP!