Tips als uw hond vermist wordt in Nederland

Een nachtmerrie, uw hond is weg. Ontsnapt, weggelopen, vermist….

Je probeert dat natuurlijk te alle tijden te voorkomen maar mocht het u toch overkomen adviseren wij zo snel mogelijk “Waar is onze Angel” in te schakelen. Zij gaan actief aan de slag met het zoeken naar uw hond. Het zijn geroutineerde vrijwilligers die gestructureerd een zoekactie gaan opzetten samen met u.

Leest u hieronder hun tips wat als eerste te doen.

Waar is onze ANGEL?

• Meld uw hond zo snel mogelijk aan op www.amivedi.nl en op www.mijndieriszoek.nl
  • Controleer of de chipgegevens up to date zijn en zet de chip op vermist! Mocht u niet weten waar de chip geregistreerd staat, dan kunt u dit nakijken via www.chipnummer.nl
  • Meld de vermissing ook bij de dierenambulance en het asiel.
  • Mocht uw hond uit het buitenland komen of het asiel, meld het dan ook bij de desbetreffende stichting of asiel.
  • Hang zoveel mogelijk flyers op in een brede straal van de plek van vermissing. Een flyer kunt u al heel simpel maken via een word document, maar u kunt deze ook (makkelijk) maken via www.wioa.nl. Mocht u hierbij hulp wensen, geeft u dit dan aan. Wij verzorgen graag de flyer voor u.
  • Meld de vermissing ook op andere Facebookpagina’s aan.
  • Leg een pas gedragen kledingstuk op de plek van vermissing.
  • Doe iets van geur van uw hond (kleed, halsband o.i.d.) in een zak en sluit deze goed af, dit in het geval u een speurhond wilt/kunt inzetten.
  • Mocht uw auto op de plek van vermissing staan, probeer deze dan niet te verplaatsen. Een hond komt vaak terug naar de plek waar hij/zij vermist is geraakt en zal de auto (geur) herkennen.
  • Kijk vooral goed bij het water! Honden moeten naar water toe om te drinken en kunnen vast komen te zitten in het riet of ze kunnen het water niet meer uit door steile wanden.
  • Mocht u het vermoeden hebben in welke omgeving uw hond zich bevindt, maakt u daar 1 voerplek.
  • Indien nodig kunt u onze pagina ook benaderen voor een vangkooi of in sommige gevallen een wildcamera.
  • Wij hebben, indien gewenst, zoekteams die u graag ondersteunen en waar mogelijk helpen. Ons provincie beheer zal zo snel mogelijk contact met u op nemen om dit met u te bespreken.
  • Indien uw hond vlakbij een landsgrens vermist is, meld de vermissing dan ook aan in het andere land. Voor Duitsland is dit bij Tasso, te vinden via www.tasso.net en voor België kunt u de vermissing aanmelden via www.lostdogzzz.be
  • Is uw hond gevonden? Vergeet u dan niet om u bij alle ingeschakelde instanties af te melden!