Procedure Herplaatsing

Adopteren, hoe gaat dat?

U wilt een hondje een nieuw thuis geven. Hoe gaat dat eigenlijk verder?

• U toont interesse door de vragenlijst/intakeformulier onderaan deze pagina in te vullen en naar ons mailen: mytsyorkies@gmail.com.
    Wij willen natuurlijk enige inzicht krijgen over hoe uw leefsituatie is.
  • Dan volgt er een selectieprocedure. De stichting (indien van toepassing samen met het opvanggezin) selecteren de beste match. U krijgt natuurlijk bericht of u de mogelijke gouden match bent.
  • Indien u geselecteerd bent als mogelijke match wordt er contact met u opgenomen. Als de hond in een opvanggezin verblijft zullen zij contact met u opnemen om een afspraak voor een bezoek te maken. Tijdens dit bezoek kunt u kennismaken met het hondje, wandelen en al uw vragen stellen.
  • Na het bezoek vragen wij u er een nachtje over te slapen. Laat alle informatie op u inwerken en bespreek ze met eventuele andere gezinsleden. U bent vrij in uw besluit of u het hondje wel of niet gaat adopteren. Ook het opvanggezin heeft een belangrijke stem in de keuze van een adoptant.
  • Mocht u nog steeds het hondje willen adopteren dan brengen wij u een huisbezoek. Dit om te kijken of woon- en leefsituatie inderdaad geschikt is voor het hondje en of u een veilig huis kunt bieden.
  • Het adopteren: Als alle partijen akkoord zijn, u zelf, de stichting, en het opvanggezin dan kunt u de hond adopteren. U maakt de overeengekomen bijdrage in adoptiekosten over aan de stichting. U maakt een afspraak met het opvanggezin voor de adoptie. Indien u niet over vervoer beschikt is het mogelijk dat uw hondje gebracht wordt. Hier zijn dan wel vervoerskosten aan verbonden.
  • Bij het ophalen/brengen ondertekent u het adoptiecontract. U bent hierna eigenaar van de hond.

Als wij tot een overeenstemming komen dat u de nieuwe adoptant wordt zijn wij daar allereerst blij mee. Maar als het hondje bij u gearriveerd is, neem dan de volgende zaken in ogenschouw.
  • Besef dat sommige herplaatsers al het nodige meegemaakt hebben.
  • U hem of haar de tijd geeft om te wennen.
    (Het duurt soms wel een maand voor hij u zijn of haar vertrouwen geeft.
    U kunt niet binnen een week zeggen, ik heb geen klik, of het gaat niet, hij luistert niet, of hij bijt, wat wij “snappen” noemen.)
  • Denk ook goed bij uzelf na, vóór de adoptie, of u het aankan. Neem geen impulsieve beslissingen omdat hij of zij er zo leuk, of juist zielig uit ziet. Daar zijn deze hondje niet bij gebaat.
  • Geef het hondje de eerste dagen de ruimte om te wennen, laat hem/haar de nieuwe leefomgeving verkennen.
  • Ga niet bovenop het hondje zitten en pak hem niet steeds op. Als het hondje zelf bij u komt dan is er al een grote stap gezet.
  • Ga lekker wandelen en geef hem eten. Want degene die hem of haar eten geeft wordt zijn of haar beste vriend.
  • U zult zien dat hij of zij respect gaat tonen naar u, maar u zult ook respect naar hem of haar moeten tonen. Het werkt nu eenmaal zo, dat een hondje met bagage tijd nodig heeft.

Als u al deze zaken goed in u opneemt dan is de kans van slagen groot!
  • En heeft u er een leuk kameraadje bij voor uw leven. Wij houden contact met u, en u mag ten alle tijden contact met ons opnemen. We begeleiden u graag met advies en tips. Vooral in de beginperiode vinden wij begeleiding erg belangrijk. Daarnaast kunt u altijd het hondje terugbrengen als het onverhoopt niet gaat. Binnen 14 dagen krijgt u het adoptiebedrag terug.
    Leest u vooral ook de pagina: uw nieuwe hondje en veiligheid

Hierbij kunt u de vragenlijst downloaden en deze naar ons email adres sturen.

Intake formulier adoptie
steun ons