Opvanggezin

Onze stichting is doorlopend op zoek naar goede opvanggezinnen in de regio Gelderland, maar ook in heel Nederland.
De opvanggezinnen zijn een belangrijke spil in onze organisatie. Zonder hen kunnen we niet!

Wie zoeken we:

• Mensen die in het bezit zijn van een auto of gebruik kunnen maken van een auto van vrienden, familie of buren. Dit is een pré om bijvoorbeeld naar de dierenarts te gaan.
  • Mensen, die bij voorkeur minimaal één stabiele hond hebben, maar dit is niet strikt noodzakelijk.
  • Mensen die een stabiele thuissituatie hebben, zelfstandig kunnen werken en goed kunnen
    samenwerken en overleggen met de stichting.
  • Mensen die ervaring/affiniteit met honden hebben (vooral met hondjes met een “rugzak”).
  • Mensen die bereid zijn een dieren EHBO-cursus te volgen.
  • Mensen met tijd en geduld.

We vangen al 10 jaar hondjes op met diverse achtergronden. Denk aan “gewone/makkelijke” gezinshondjes waar afstand van gedaan is. Bijvoorbeeld omdat het baasje is overleden of door ziekte. Die hebben weinig tot geen bijzonderheden en hebben weinig tot geen heropvoeding nodig. Ze logeren bij u omdat ze uw zorg nodig hebben na de sterilisatie/castratie en we het karakter in kaart willen brengen om de perfecte herplaatsing erbij te kunnen zoeken. We zoeken tijdens die opvangtijd dan naar de perfecte match.

We vangen ook hondjes op waar we van weten dat er nog “werk aan de winkel” is.
Puppy’s: broodfokkers staan pups af aan ons netwerk, die onverkoopbaar zijn en die ze anders zouden euthanaseren. Denk aan ”schoonheidsfoutjes”, maar ook aan hondjes die echt wat mankeren. Die zullen eventueel behandeld worden en de (gedeeltelijke) nazorg kan bij u liggen.

Dan komen er ook veel volwassen hondjes die niets kennen. Ze komen via ons netwerk van broodfokkers. Afgedankte teefjes die als puppymachines zijn gebruikt en werkelijk alles nog moeten leren en meemaken. Ze zijn vaak bang en timide.

Voor alle situaties geldt:

• De hondjes verblijven op kosten van de stichting bij u.
  • Indien er een nieuw baasje bekend is, houdt u nog (tijdelijk) contact met het nieuwe baasje om te vragen hoe het gaat en voor eventuele vragen over het hondje.
  • U wordt als vrijwillig opvanggezin natuurlijk optimaal begeleid en kunt altijd terugvallen op de stichting. Voor raad en daad, advies, hulp, begeleiding, bij vragen of problemen.
  • Opvangen is soms hard werken. Soms valt het echt even niet mee en vragen wij u uw geduld en doorzettingsvermogen aan te spreken.
  • U mag zelf aangeven of u een hondje uit Nederland of uit het buitenland wilt opvangen. Dit kunt u bij inschrijving aangeven.
  • Mocht u zich willen inzetten voor deze ontzettend dankbare taak, dan zijn wij erg blij met u. Door u krijgen de hondjes een nieuwe kans. Neemt u dan contact met ons op. Het is fijn als u vertelt wie u bent (met uw contact gegevens) en wat u als opvanggezin zou kunnen
    betekenen. U kunt hiervoor een email sturen naar: mytsyorkies@gmail.com of ons contactformulier gebruiken.
steun ons