Chippen

Chippen is verplicht!

De chip- en registratieverplichting voor honden geldt vanaf 1 april 2013 en komt neer op het volgende:
Pups geboren vanaf 1 april 2013 moeten binnen 7 weken na de geboorte gechipt worden en binnen 8 weken na de geboorte bij een aangewezen databank worden geregistreerd.
Alle honden, ongeacht leeftijd, die vanaf 1 april 2013 worden geïmporteerd, moeten binnen 2 weken worden geregistreerd. Zij moeten al gechipt zijn om Nederland in te mogen.
(De registratieplicht geldt niet voor honden van buitenlandse houders die korter dan 3 maanden in Nederland blijven. Hierbij kunt u denken aan houders die in Nederland op vakantie zijn met hun hond. Dit geldt dus niet voor Nederlandse handelaren die honden binnen Nederland brengen en ze vervolgens weer uitvoeren naar andere landen.)
Voor de rest van het leven van de hond moeten alle veranderingen in de geregistreerde gegevens aan de databank worden doorgegeven, zodat de informatie up-to-date blijft. Wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, riskeert een boete.

Wat is een chip?

De chip (of transponder) is een klein buisje van ongeveer 14 millimeter groot. In het buisje zit een klein stukje micro-elektronica bestaande uit een spoel en een microchip, die het unieke registratienummer bevat. De chip wordt met een naald onder de huid tussen de schouderbladen van het dier of aan de linkerzijde van de hals aangebracht. Je ziet hem daarna niet meer zitten.

Wanneer een afleesapparaat (chip reader) in de buurt van de chip gehouden wordt, gaat in de spoel een kleine inductiestroom lopen waardoor de chip een signaal uitzendt. Het afleesapparaat vangt dit op en kan het nummer aflezen. Zonder afleesapparaat doet de chip niks: er zit geen batterij of andere energiebron in.

Het chipnummer

Elke chip bevat een chipnummer. Voor identificatiechips voor dieren bestaan de ISO-standaarden 11784 en 11785. Chips die hieraan voldoen hebben een uniek nummer van 15 cijfers en beginnen met een landencode of fabrikant code. De landencode van Nederland is 528.
Chipnummers die beginnen met 999 zijn testnummers en niet gegarandeerd uniek, deze zijn niet bedoeld om bij gezelschapsdieren te worden gebruikt.

Hoe werkt het chippen van een huisdier?

De chip wordt ingebracht onder de huid van het dier met behulp van een holle injectienaald. Op deze foto ziet u zo’n injectienaald, het naaldje zelf is 2,5 millimeter breed en 2,5 centimeter lang.

Wie mag er chippen?

Een chip mag worden ingebracht door een dierenarts of door iemand die dit beroepsmatig doet. Beroepsmatig betekent: regelmatig, als economische activiteit en niet alleen eigen dieren. Bij rashonden waarvoor een stamboom wordt aangevraagd worden de pups gechipt door een medewerker van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied.

Na het chippen: registreren!

Een chip alleen is niet voldoende: chippen heeft alleen zin als het chipnummer en de gegevens van de eigenaar in een databank worden opgeslagen. Vergeet dus niet om het chipnummer te registreren! Voor honden is dit zelfs verplicht en bent u in overtreding als u dit niet doet.
U mag zelf kiezen bij welke van deze aangewezen databanken u uw hond registreert. De databanken mogen zelf bepalen welke prijs ze berekenen voor de registratie van een hond. Ze moeten de eigenaar van de hond een schriftelijk of digitaal registratiebewijs sturen.

Aangewezen databanken

Op dit moment zijn de volgende databanken aangewezen:

NDG.nl (Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren)

BackHomeClub.nl (Virbac Nederland BV)

DatabankHonden.nl (Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland)

Hondregistreren.nl (Vereniging Beroepsmatige Kennelhouders)

Huisdier-registratie.nl

Petbase.eu (MicPoint)

Petlook.nl

StichtingCHIP.nl

Wilt u nog meer informatie over uw huisdier chippen kunt u kijken op: chipjedier